سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بلاکچین و ارزهای دیجیتال

ترید (Trade) یا مبادله ارزهای دیجیتال چیست؟

    نظر

ترید چیست؟

این واژه به گوش افرادی که در حوزه‌های مالی فعالیت می‌کنند یا به آن علاقه‌مند هستند آشناست و در زمینه ارزهای دیجیتال ترید یا مبادله ارزهای دیجیتال و تریدر کلمات پرکاربردی هستند که بسیار استفاده می‌شود و علاقمندان مختص به خود را دارد، در این مقاله سعی شده است تا در رابطه با واژه‌ی ترید توضیحات جامعی داده شود.

ترید (Trade) یا مبادله ارزهای دیجیتال یک واژه انگلیسی است که معنی لغوی آن تجارت یا داد و ستد می‌باشد، اما این واژه در بازار ارزهای دیجیتال به چه معنی است؟ همانطور که می‌دانید هر ارزی را می‌توان خرید و فروش کرد (مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و…) و یا به ارزهای دیگر تبدیل کرد که تراکنش های مربوط به آنها در بلاک چین ثبت می‌شود و بصورت شفاف قابل مشاهده است، افرادی که ترید می‌کنند به دنبال کسب سود از این خرید و فروش ها یا مبادله ها می‌باشند، البته دو نوع رویکرد به ترید یا مبادله ارزهای دیجیتال وجود دارد که یکی در قالب سرمایه گذاری بلند مدت و دیگری در قالب کوتاه مدت و خرید و فروش های لحظه‌ای است.

سرمایه گذاری در بلند مدت (Long Term)

برخی از افراد هستند که بخشی از سرمایه خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کنند به این امید که در بلند مدت آن ارزی که خریداری کرده اند افزایش قیمت پیدا کند و سود قابل ملاحظه ای کسب کنند (حداقل سودی بیشتر از نگهداری ارز رایج کشور در بانک ها). اما این کار در عین اینکه ممکن است بسیار سودآور باشد می‌تواند ریسک‌های مختص به خود را داشته باشد، این تفکر که خرید هر ارز دیجیتال در بلند مدت سود به همراه دارد قطعا تفکر غلطی است. لذا می‌بایست قبل از سرمایه گذاری نسبت به آن ارزی که قصد خرید آن را دارید تحلیل و بررسی‌های زیادی داشته باشید.

برای خرید هر ارز دیجیتال می‌بایست از کاربرد آن مطلع باشید. اگر قصدتان سرمایه گذاری بلند مدت است، باید مطمئن باشید که آینده‌ی آن ارز دیجیتال روشن است و پروژه ای که در پشت آن ارز دیجیتالی قرار دارد پروژه‌ای کاربردی، شدنی و مطمئن می‌باشد. بررسی این موارد نیازمند صرف زمان زیادی برای مطالعه درباره آن پروژه، تیم پروژه و ایده‌ی پروژه است. بسیاری از ارزهای دیجیتال بوده‌اند که پس از مدت طولانی و یا کوتاهی فاقد ارزش شده‌اند و قیمتشان افت بسیار شدیدی داشته است و علت های مختلفی موجب آن است که می‌توان از جمله آنها کلاهبرداری بودن آن پروژه، عدم فعالیت تیم پروژه و یا با شکست مواجه شدن پروژه و… را نام برد.

سرمایه گذاری در کوتاه مدت (Short Term)

معمولا این افراد ارزهای دیجیتال خود را مدت زیادی نگه نمی‌دارند و استراتژیشان برای کسب درآمد خرید در کف و فروش در سقف است. قطعا تحلیل و بررسی تیم پروژه و ارز دیجیتالی مورد نظر در این بخش جایگاه خیلی ویژه‌ای ندارد و بیشتر تحلیل های نموداری و تکنیکال، اخبار، تب بازار و نوسانات آن است که در بالا و پایین شدن قیمت‌ها تاثیر فراوانی می‌گذارد.

ترید کردن

سرمایه گذاری کوتاه مدت خود به دو بخش تقسیم میشوند: ترید روزانه و سویینگ

ترید روزانه

افرادی که در طول 24 ساعت روز، به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی می‌پردازند.

ترید سویینگ

افرادی که سرمایه خود را بیش از یک روز نگهداری می‌کنند و در کمتر از یک الی دو هفته آنها را به فروش می‌رسانند و مجددا ارز دیجیتالی دیگری را خریداری می‌کنند.

سرمایه گذاری کوتاه مدت نیز در عین اینکه ممکن است سود فراوانی داشته باشد مانند سرمایه گذاری بلند مدت، ریسک های مختص به خود را دارد.

استرس و هیجان ناشی از این سرمایه گذاری بسیار بیشتر از سرمایه گذاری بلند مدت است و گاها افراد را شدیدا درگیر خود می‌کند به طوری که زمان بسیاری زیادی از روز و یا حتی شب افراد را به خود اختصاص می‌دهد. ترید در رویکرد کوتاه مدت می‌تواند بسیار اعتیاد آور باشد و این اعتیاد می‌تواند به خرید و فروش و یا حتی چک کردن لحظه‌ای قیمت ها باشد.

تریدر (Trader) کیست؟

به فردی که در بازار ارزهای دیجیتال به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی می‌پردازند تریدر می‌گویند.

کجا ترید کنم؟

راه های زیادی برای انجام فعالیت های ترید وجود دارد که از جمله رایج ترین آنها ترید از طریق اکسچنج‌ ها یا صرافی ارزهای دیجیتال است، محیطی است که در آن فروشندگان و خریداران مختلف برای ارزهای دیجیتالی مختلف وجود دارند و در آن جا با واسطه گری اکسچنج‌ها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود می‌پردازند.

از دیگر راه‌های انجام ترید، می‌توان ترید با اشخاص حقیقی و حقوقی را نام برد به این صورت که افراد با برقراری ارتباط مستقیم با یکدیگر، بدون واسطه ارزهای دیجیتالی خود را مبادله می‌کنند.

چه زمانی ترید کنم؟

هر وقت؛ زمان خاصی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود ندارد و شما می‌توانید در هر زمانی به ترید بپردازید، یکی از نکات مثبت در ترید ارزهای دیجیتالی عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی است که شما می‌توانید در هر زمان و در هر مکانی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود بپردازید.

تریدر

آیا ترید نیازمند سرمایه است؟

قطعا برای اینکه ارز دیجیتال‌ای داشته باشید مجبورید بخشی از ارز رایج کشور خود را به ارزهای دیجیتالی تبدیل کنید اما این مقدار کاملا انعطاف پذیر است و اصطلاحا سقف و کفی ندارد، به این معنی که شما می‌توانید با هر مقدار از دارایی خود ترید کنید چه هزار تومان چه میلیون ها تومان.

آیا ترید یک شغل است؟

بسیاری از افراد به ترید به چشم یک شغل نگاه می‌کنند، یک شغل پردرآمد. اگر منظور از شغل انجام کاری باشد که برای شما درآمد به دنبال داشته باشد بدون نیاز به اینکه حضور فیزیکی در ساعت مقرر در محل خاصی داشته باشید، در این صورت می‌توان ترید را یک شغل دانست اما نمی‌توان گفت که به صورت قطع هر ماه درآمد ثابتی را برایتان به ارمغان می‌آورد، بلکه حتی می‌تواند شما را متضرر کند که البته این موضوع تا حدودی امری است قابل کنترل.

نتیجه

به طور کلی ترید یک فعالیتی است که در حوزه های مالی مختلف مثل بورس اوراق بهادار، بازار سهام و بازار ارزهای فیات انجام می‌شود و پس از روی کار آمدن ارزهای دیجیتال و با توجه به در برداشتن تمام ویژگی های لازم برای ترید در این بازار، این امر در بازار ارزهای دیجیتالی ممکن شد. این امر افراد مختلف و بسیاری از افرادی که در بازارهای مالی دیگر فعالیت می‌کردند را به دلیل وجود نوسانات بیشتر در بازار ارزهای دیجیتال، به سمت خود کشاند.